Intrebare: O intreprindere individuala prezinta la sfarsitul anului 2011 urmatoarea situatie:
- venituri din subventii primite de la APIA = 3.000 lei, din care 500 subv. pentru motorina si 2.500 pt teren;
- venituri din vanzarea cerealelor: 15.000 lei;
- cheltuieli cu motorina: 1.800 lei;
- cheltuieli cu seminte, pesticide, fungicide: 3.500 lei.
Cat este venitul impozabil?
Raspuns:
Determinarea venitului net din activitati independente se face respectand regulile art. 48 din Codul fiscal, a normelor de aplicarea ale acestuia aprobate prin HG nr. 44/2004, precum si a prevederilor OMFP 1040/2004.
Astfel, venitul net din activitati independente se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, deductibile, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla. Art. 52 din OMFP 1040/2004 precizeaza ca venitul net sau pierderea fiscala se calculeaza astfel:
- din totalul sumelor incasate, evidentiate in col. 5, respectiv 6, din Registrul-jurnal de incasari si plati, se scad cheltuielile cu amortizarea fiscala a bunurilor si drepturilor, evidentiate in Fisa pentru operatiuni diverse, si totalul sumelor platite, evidentiate in col. 7, respectiv 8, din Registrul-jurnal de incasari si plati;
- si se aduna sumele platite pentru cumpararea bunurilor amortizabile si totalul cheltuielilor nedeductibile, care se preia din centralizatorul cheltuielilor nedeductibile, acest centralizator intocmindu-se cu ajutorul unui document cumulativ.
In cazul prezentat, determinarea venitului net anual impozabil este influentat de tratamentul fiscal aplicat veniturilor sub forma subventiilor acordate producatorilor agricoli si a cheltuielilor corespunzatoare acestora.
Din pacate, anterior modificarilor aduse de OG 30/2011 si de HG 50/2012, nici prevederile Codului fiscal si nici cele ale Normelor metodologice nu au oferit o solutie clara cu privire la tratamentul fiscal aplicat la nivelul persoanei fizice pentru sumele sub forma de subventii primite de la APIA si pentru cele din fonduri nerambursabile.
In temeiul art. 42 lit. a) astfel cum a fost modificat prin OG 30/2011, in intelesul impozitului pe venit, nu sunt impozabile ajutoarele, indemnizatiile si alte forme de sprijin cu destinatie speciala, acordate din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetele locale si din alte fonduri publice, inclusiv cele din fonduri externe nerambursabile, precum si cele de aceeasi natura primite de la alte persoane, cu exceptia indemnizatiilor pentru incapacitate temporara de munca.
In categoria veniturilor neimpozabile se cuprind potrivit completarii aduse de HG 50/2012 si formele de sprijin acordate din bugetul de stat si din fonduri externe nerambursabile in conformitate cu legislatia interna si reglementarile europene, de exemplu:
- ajutoarele de stat acordate producatorilor agricoli, in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 14/2010 privind masuri financiare pentru reglementarea ajutoarelor de stat acordate producatorilor agricoli, incepand cu anul 2010, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 74/2010, cu completarile ulterioare, potrivit actelor normative de aprobare a respectivelor ajutoare de stat;
- sprijinul acordat producatorilor agricoli sub forma schemelor de plati directe si plati nationale directe complementare potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 125/2006 pentru aprobarea schemelor de plati directe si plati nationale directe complementare, care se acorda in agricultura incepand cu anul 2007, si pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere in agricultura, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 139/2007, cu modificarile ulterioare, si actelor normative date in aplicarea acesteia;
- sprijinul nerambursabil acordat potrivit Programului National pentru Dezvoltare Rurala, aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr. C(2008) 3.381 din 16 iulie 2008, prin axa 1 - Imbunatatirea competitivitatii sectoarelor agricol si forestier, prin masurile 112 - Instalarea tinerilor fermieri si 141 - Sprijinirea fermelor agricole de semi-subzistenta.
In ceea ce priveste subventiile primite, in temeiul art. 42 lit. r) din Codul fiscal, Codul fiscal prevedea neimpunerea acestora doar daca au fost acordate pentru achizitionarea de bunuri si in conformitate cu legislatia in vigoare. In contrapartida, in aceasta abordare, potrivit art. 48 alin. (7) lit. b) din Codul fiscal, cheltuielile corespunzatoare unor venituri neimpozabile ale caror surse se afla pe teritoriul Romaniei sau in strainatate vor fi tratate drept cheltuieli nedeductibile.
Prin urmare, intrucat dispozitiile referitoare la includerea printre veniturile neimpozabile reglementate cu titlu general in cadrul art. 42 din Codul fiscal a ajutoarelor cu destinatie speciala respective se aplica doar dupa intrarea in vigoare a OG 30/2011, respectiv HG 50/2012, administratia fiscala ar putea trata subventiile acordate primite in perioadele anterioare drept venituri impozabile nefiind cuprinse in mod expres in categoria celor neimpozabile reglementate de Codul fiscal.
In aceasta situatie, sumele incasate pentru determinarea venitului aferent anului 2011 se vor include in Registrul de incasari si plati, urmand a fi tratate drept incasari, iar cheltuielile efectuate in scopul pentru care au fost acordate vor fi tratate drept plati, urmand ca in vederea determinarii venitului net aferent anului 2011 sa fie respectate reglementarile legale mentionate mai sus.
Determinarea venitului net din activitati independente se face respectand regulile art. 48 din Codul fiscal, a normelor de aplicarea ale acestuia aprobate prin HG nr. 44/2004, precum si a prevederilor OMFP 1040/2004.
Astfel, venitul net din activitati independente se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, deductibile, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla. Art. 52 din OMFP 1040/2004 precizeaza ca venitul net sau pierderea fiscala se calculeaza astfel:
- din totalul sumelor incasate, evidentiate in col. 5, respectiv 6, din Registrul-jurnal de incasari si plati, se scad cheltuielile cu amortizarea fiscala a bunurilor si drepturilor, evidentiate in Fisa pentru operatiuni diverse, si totalul sumelor platite, evidentiate in col. 7, respectiv 8, din Registrul-jurnal de incasari si plati;
- si se aduna sumele platite pentru cumpararea bunurilor amortizabile si totalul cheltuielilor nedeductibile, care se preia din centralizatorul cheltuielilor nedeductibile, acest centralizator intocmindu-se cu ajutorul unui document cumulativ.
In cazul prezentat, determinarea venitului net anual impozabil este influentat de tratamentul fiscal aplicat veniturilor sub forma subventiilor acordate producatorilor agricoli si a cheltuielilor corespunzatoare acestora.
Din pacate, anterior modificarilor aduse de OG 30/2011 si de HG 50/2012, nici prevederile Codului fiscal si nici cele ale Normelor metodologice nu au oferit o solutie clara cu privire la tratamentul fiscal aplicat la nivelul persoanei fizice pentru sumele sub forma de subventii primite de la APIA si pentru cele din fonduri nerambursabile.
In temeiul art. 42 lit. a) astfel cum a fost modificat prin OG 30/2011, in intelesul impozitului pe venit, nu sunt impozabile ajutoarele, indemnizatiile si alte forme de sprijin cu destinatie speciala, acordate din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetele locale si din alte fonduri publice, inclusiv cele din fonduri externe nerambursabile, precum si cele de aceeasi natura primite de la alte persoane, cu exceptia indemnizatiilor pentru incapacitate temporara de munca.
In categoria veniturilor neimpozabile se cuprind potrivit completarii aduse de HG 50/2012 si formele de sprijin acordate din bugetul de stat si din fonduri externe nerambursabile in conformitate cu legislatia interna si reglementarile europene, de exemplu:
- ajutoarele de stat acordate producatorilor agricoli, in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 14/2010 privind masuri financiare pentru reglementarea ajutoarelor de stat acordate producatorilor agricoli, incepand cu anul 2010, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 74/2010, cu completarile ulterioare, potrivit actelor normative de aprobare a respectivelor ajutoare de stat;
- sprijinul acordat producatorilor agricoli sub forma schemelor de plati directe si plati nationale directe complementare potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 125/2006 pentru aprobarea schemelor de plati directe si plati nationale directe complementare, care se acorda in agricultura incepand cu anul 2007, si pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere in agricultura, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 139/2007, cu modificarile ulterioare, si actelor normative date in aplicarea acesteia;
- sprijinul nerambursabil acordat potrivit Programului National pentru Dezvoltare Rurala, aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr. C(2008) 3.381 din 16 iulie 2008, prin axa 1 - Imbunatatirea competitivitatii sectoarelor agricol si forestier, prin masurile 112 - Instalarea tinerilor fermieri si 141 - Sprijinirea fermelor agricole de semi-subzistenta.
In ceea ce priveste subventiile primite, in temeiul art. 42 lit. r) din Codul fiscal, Codul fiscal prevedea neimpunerea acestora doar daca au fost acordate pentru achizitionarea de bunuri si in conformitate cu legislatia in vigoare. In contrapartida, in aceasta abordare, potrivit art. 48 alin. (7) lit. b) din Codul fiscal, cheltuielile corespunzatoare unor venituri neimpozabile ale caror surse se afla pe teritoriul Romaniei sau in strainatate vor fi tratate drept cheltuieli nedeductibile.
Prin urmare, intrucat dispozitiile referitoare la includerea printre veniturile neimpozabile reglementate cu titlu general in cadrul art. 42 din Codul fiscal a ajutoarelor cu destinatie speciala respective se aplica doar dupa intrarea in vigoare a OG 30/2011, respectiv HG 50/2012, administratia fiscala ar putea trata subventiile acordate primite in perioadele anterioare drept venituri impozabile nefiind cuprinse in mod expres in categoria celor neimpozabile reglementate de Codul fiscal.
In aceasta situatie, sumele incasate pentru determinarea venitului aferent anului 2011 se vor include in Registrul de incasari si plati, urmand a fi tratate drept incasari, iar cheltuielile efectuate in scopul pentru care au fost acordate vor fi tratate drept plati, urmand ca in vederea determinarii venitului net aferent anului 2011 sa fie respectate reglementarile legale mentionate mai sus.
Articole conexe
Ultima ora
Abonare newsletter
Aboneaza-te GRATUIT la
Newsletter-ul ClubContabilitate.ro
pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!
Comentarii
23 comentarii