Intrebare: O societate contracteaza servicii de audit in valoare de 30.000 eur.
Prin contract se prevede plata in transe a onorariului astfel:
Transa 1 - 10.000 eur la semnarea contractului
Transa 2 - 10.000 eur la 30 zile de la semnarea contractului
Transa 3 - 10.000 eur la predarea lucrarii.
Intrebarea noastra este :
Cum vor fi inregistrate si recunoscute cheltuielile pentru societatea auditata a fiecarei din cele 3 transe de plata?
Raspuns: Veniturile din prestari de servicii se inregistreaza in contabilitate pe masura efectuarii
acestora. In ceea ce priveste reflectarea in contabilitate a veniturilor obtinute din serviciile prestate pe parcursul a doua sau mai multe exercitii financiare consecutive trebuie avute in vedere si cerintele principiului independentei exercitiului. In acest sens, trebuie sa se tina cont de veniturile si cheltuielile aferente exercitiului financiar, indiferent de data incasarii veniturilor sau data platii cheltuielilor.
Astfel, se vor evidentia in conturile de venituri si creantele pentru care nu a fost intocmita
Inca factura, respectiv in conturile de cheltuieli sau bunuri, datoriile pentru care nu s-a primit inca factura. In toate cazurile, inregistrarea in aceste conturi se efectueaza pe baza documentelor care atesta livrarea bunurilor, respectiv prestarea serviciilor (de exemplu, avize de insotire a marfii, situatii de lucrari etc.)
In aceasta categorie intra si serviciile de audit financiar, care practic se refera la auditul situtiilor financiare 2011, serviciile fiind effectuate pe parcursul anului 2011 si 2012.
Avand in vedere ca angajamentul de audit se deruleaza pe o perioada din doua exercitii financiare consecutive, societatea commerciala va reflecta in contabilitate, pe toata perioada planului de audit, cheltuielile aferente executarii serviciului prestat. Modul de facturare a serviciilor prestate ar trebui sa fie in concordanta cu planul de audit, respectiv facturarea sa fie efectuata pe masura prestarii serviciilor, pentru care trebuie sa aveti confirmari scrise privind prestarea serviciilor.
Avand in vedere modul de derulare a contractului, in situatia in care, conform contractului serviciile de audit sunt programate a se efectua de la data semnarii contractului (presupunem noiembrie 2011 – finalizarea lucrarii – presupunem mai 2012) in contabilitatea societatii se beneficiara a serviciilor de audit, facturile se vor inregistra astfel:
- la semnarea contractului (presupunem ca este in luna noiembrie):
% = 401 c/val a 10.000 eur
628
4426
In situatia in care societatea de audit va incepe efectiv lucrarile de audit in luna decembrie, atunci factura primita la semnarea contractului se va inregistra in contabilitate prin intermediul contului 471, urmand ca in luna decembrie sa fie transferata suma respectiva la cheltuieli – cont 628, astfel:
- in luna noiembrie
% = 401
471
4426
- in luna decembrie:
628 = 471
Factura emisa in termen de 30 zile de la data semnarii contractului se va inregistra pe costuri, avand in vedere ca societatea se afla in interiorului perioadei de desfasurare a auditului.
% = 401 c/val a a10.000 eur
628
4426
Desigur, pentru facturile emise, societatea de audit va trebui sa va prezinte si situatii de lucru, justificand astfel valoarea facturilor emise.
In situatia in care ce-a de –a doua factura este emisa in anul 2012- aceasta va fi inregistrata pe costuri in 2012. La fel, ultima factura emisa se va inregistra pe costuri la data emiterii acesteia – la finalizarea lucrarilor de audit. Trebuie sa retinem ca reflectarea pe costuri a facturilor emise se va efectua in concordanata cu planul de desfasurare a auditului, cheltuielile fiind inregistrate in 2011 sau 2012 pe masura realizarii serviciilor, chiar daca serviciile de audit se refera la auditul situatiilor financiare 2011
acestora. In ceea ce priveste reflectarea in contabilitate a veniturilor obtinute din serviciile prestate pe parcursul a doua sau mai multe exercitii financiare consecutive trebuie avute in vedere si cerintele principiului independentei exercitiului. In acest sens, trebuie sa se tina cont de veniturile si cheltuielile aferente exercitiului financiar, indiferent de data incasarii veniturilor sau data platii cheltuielilor.
Astfel, se vor evidentia in conturile de venituri si creantele pentru care nu a fost intocmita
Inca factura, respectiv in conturile de cheltuieli sau bunuri, datoriile pentru care nu s-a primit inca factura. In toate cazurile, inregistrarea in aceste conturi se efectueaza pe baza documentelor care atesta livrarea bunurilor, respectiv prestarea serviciilor (de exemplu, avize de insotire a marfii, situatii de lucrari etc.)
In aceasta categorie intra si serviciile de audit financiar, care practic se refera la auditul situtiilor financiare 2011, serviciile fiind effectuate pe parcursul anului 2011 si 2012.
Avand in vedere ca angajamentul de audit se deruleaza pe o perioada din doua exercitii financiare consecutive, societatea commerciala va reflecta in contabilitate, pe toata perioada planului de audit, cheltuielile aferente executarii serviciului prestat. Modul de facturare a serviciilor prestate ar trebui sa fie in concordanta cu planul de audit, respectiv facturarea sa fie efectuata pe masura prestarii serviciilor, pentru care trebuie sa aveti confirmari scrise privind prestarea serviciilor.
Avand in vedere modul de derulare a contractului, in situatia in care, conform contractului serviciile de audit sunt programate a se efectua de la data semnarii contractului (presupunem noiembrie 2011 – finalizarea lucrarii – presupunem mai 2012) in contabilitatea societatii se beneficiara a serviciilor de audit, facturile se vor inregistra astfel:
- la semnarea contractului (presupunem ca este in luna noiembrie):
% = 401 c/val a 10.000 eur
628
4426
In situatia in care societatea de audit va incepe efectiv lucrarile de audit in luna decembrie, atunci factura primita la semnarea contractului se va inregistra in contabilitate prin intermediul contului 471, urmand ca in luna decembrie sa fie transferata suma respectiva la cheltuieli – cont 628, astfel:
- in luna noiembrie
% = 401
471
4426
- in luna decembrie:
628 = 471
Factura emisa in termen de 30 zile de la data semnarii contractului se va inregistra pe costuri, avand in vedere ca societatea se afla in interiorului perioadei de desfasurare a auditului.
% = 401 c/val a a10.000 eur
628
4426
Desigur, pentru facturile emise, societatea de audit va trebui sa va prezinte si situatii de lucru, justificand astfel valoarea facturilor emise.
In situatia in care ce-a de –a doua factura este emisa in anul 2012- aceasta va fi inregistrata pe costuri in 2012. La fel, ultima factura emisa se va inregistra pe costuri la data emiterii acesteia – la finalizarea lucrarilor de audit. Trebuie sa retinem ca reflectarea pe costuri a facturilor emise se va efectua in concordanata cu planul de desfasurare a auditului, cheltuielile fiind inregistrate in 2011 sau 2012 pe masura realizarii serviciilor, chiar daca serviciile de audit se refera la auditul situatiilor financiare 2011
Articole conexe
Ultima ora
Abonare newsletter
Aboneaza-te GRATUIT la
Newsletter-ul ClubContabilitate.ro
pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!
Comentarii
0 comentarii